fbpx
 

Technologie

Monolith moulding

 

Monolith-moulding is een gepatenteerde methode waarbij een frame in één sessie geperst wordt. écht monocoque dus! Traditioneel wordt een frame onderverdeeld in enkele compartimenten die na het persen samengevoegd worden.

Met Monolith wordt het volledige frame als één geheel opgebouwd. Dit staat de carbonlagen toe om zonder onder­breking langs de klassieke ‘kruisingen’ te lopen. Deze kritische overgangen zijn op deze manier geoptimaliseerd in termen van sterkte en stijfheid zonder te moeten
inboeten op vlak van gewicht.

2022: Next level Prorace Bikes dankzij Nano Tech

 

Vanaf 2022 wordt er tijdens de productie naast de EPS methode ook gebruik gemaakt van de CNT (Carbon Nanotybe Technology). Dankzij deze technologie vormt onze huidige carbonvezel in combinatie met de koolstofnanobuisjes een composiet materiaal wat resulteert in een sterk, elastisch en isotroop materiaal met een goede weerstand tegen vermoeidheid.

Deze koolstofnanobuizen hebben zeer goede mechanische eigenschappen. Zo is de treksterkte 100 keer die van staal en is de dichtheid slechts 1/6e van staal. Het resultaat? Een licht, maar enorm sterk frame.

Naast de Carbon Nanotube Technology worden alle frames nog steeds geproduceerd volgens de EPS (Expanded Polystyrene System) technologie om zo de stijfheid en tolerantie van kritieke onderdelen van het frame verder te vergroten.

Minder carbon en toch 30% sterker

 

Alle Prorace frames worden geproduceerd volgens de EPS technologie om lichte, maar toch sterke frames te garanderen. Het EPS systeem laat toe minder carbon te gebruiken dan andere systemen en geeft toch de perfecte compressie in alle hoeken van het frame.

Om de carbonlagen tegen de binnenkant van de mal te persen gebruiken we EPS (Expandable Polystyrene) -secties. Deze worden zodanig gevormd om de inwendige vormen van het frame éxact na te maken.

Vervolgens wikkelen we het polyurethaan frame in voorgeïmpregneerde koolstofvezels en plaatsen we ze in de mal.

Wanneer de mal verwarmd wordt, verdwijnt de polyuretheaan, zetten deze EPS-secties uit en duwen ze de carbonlagen tegen de mal aan waardoor er een gladde en luchtdichte carbonwand gevormd wordt. Dit systeem noemen we “Ghost mould Technology”. Zowel de binnen- als de buitenkant van het frame hebben een zelfde gladde afwerking.

Dit proces verzekert de best mogelijke constructie op vlak van gewicht, stijfheid en sterkte. Zeker in combinatie met de MONOLITH- technologie waardoor het frame uit één geheel bestaat.

Het resultaat is een PRORACE frame van uitzonderlijke sterkte en kwaliteit. Elk frame wordt dan ook grondig gecontroleerd op zijn stijfheid om zeker te zijn dat het de juiste gelaagdheid van carbon heeft. Bovendien krijgt elk honderdste frame een volledige EN-test. Waar een andere carbon-maker maar 3 verschillende frames gebruikt, 1 voor elke test, worden bij Prorace alle 3 de testen op elk frame uitgevoerd: de “fatigue” of vermoeidheidstest, de flex test én de impact test. Prorace eist bovendien ook dat frames 30% sterker uit de testen komen dan wat normaal vereist wordt.