EPS

EPS Technology ∙ Minder carbon en toch 30% sterker

De EPS technologie is een specialiteit die een enorme kennis over composietvezels vraagt. Er zijn dan ook maar een drietal gespecialiseerde carbon fabrikanten die deze technologie volledig beheersen.

Het EPS systeem laat toe om minder carbon te gebruiken dan andere systemen en geeft toch de perfecte compressie in alle hoeken van het frame. Met een eerste mal maken we een polyurethaan frame. Dit subframe wordt dan gewrapped in koolstofvezel om dan in de mal geplaatst. Deze methode zorgt er voor dat er veel minder koolstofvezels gebruikt moeten worden en dat de koolstofvezels zich ook mooi tot in alle hoeken van de mal kunnen nestelen. Met andere systemen wordt er extra carbon toegevoegd waar het niet hoeft met de EPS technologie.

Prorace_EPS-TECHNOLOGY-1

Voor de PRORACE frames gebruiken we enkel Mitsubishi en Toray koolstofvezels van de beste kwaliteit. Onder hoge temperatuur ondergaat het geheel een reactie waarbij de polyurethaan verdwijnt nadat het de koolstofvezels de correcte compressie in alle hoeken heeft gegeven. Op deze manier verkrijgen we een mooi gladde en perfecte vorm. Dit systeem noemen we “Ghost mould Technology”. Zowel de binnen- als de buitenkant van het frame heb- ben een zelfde gladde afwerking.

Het resultaat is een PRORACE frame van uitzonderlijke sterkte en kwaliteit. Elk frame wordt dan ook grondig gecontroleerd op zijn stijfheid om zeker te zijn dat het de juiste gelaagdheid van carbon heeft. Elk honderdste frame krijgt ook een volledige EN-test. Waar een andere carbon-maker maar 3 verschillende frames gebruikt, 1 voor elke test, worden bij Prorace alle 3 de testen op elk frame uitgevoerd: de “fatigue” of vermoeidheidstest, de flex test én de impact test. Prorace eist bovendien ook dat frames 30% sterker uit de testen komen dan wat normaal vereist wordt.